divendres, 3 de novembre del 2017

UNA NOVA SETMANA

'TOT AQUELL QUE RECORDA LA SEUA PROPIA EDUCACIÓ, RECORDA ALS SEUS MESTRES, NO ELS MÉTODES O TÉCNIQUES. EL MESTRE ÉS EL COR DEL SISTEMA EDUCATIU'

OCTAVA SETMANA

  DIA 31/10/17

Per fi ens trobem en la octava setmana! Com sempre, hem realitzat un muntó de coses, però les classes amb Carles sempre pasen molt rápides. Aquestes son diferents, mai havia tingut l'oportunitat d'assistir a unes classes d'aquest tipus. Són dinàmiques, práctiques, entretingudes... Ens explica el temari fent-nos participar, un recurs innovador.

Dit aixó, en la primera classe de la setmana, el professor va començar parlant de l'avaluació d'aquest blog. Nosaltres quatre estem prou satisfets amb la nota que ens ha posat, però creiem que som capaços de millorar, de fer-lo millor. Per això, hem decidit dedidar-li més temps.

Després de tot això, la nostra companya Sandra Miralles va posar un video anomenat UNA ESCOLA A TOT COLOR, que explica el projecte del sistema educatiu del seu centre 'CEIP GABRIEL MIRÓ' de Calp. El qual, porta a terme un sistema plurilingüe, donen molta importància a l'ús del valencià, a la sostenibilitat... És un video prou interessant:



A més, van continuar parlant sobre les curiositats trobades las llibres de text de primària, com va fer l'última classe.


I, com quasi sempre fem, vam comentar el text anomenat 'PARA QUÉ LOS PROFESORES SI YA TENEMOS LIBROS DE TEXTO' que ens va manar l'anterior dia. Els llibres de text poden funcionar per a sustituir el treball del mestres. M'ha cridat l'atenció aquestes dues frases: 







La majoria dels mestres solament es centren en les llibres de text, intenten donar el máxim de contingut possible sense tendré en compte l'interés del alumnes, és tot molt teòric, no donen la possibilitat de realitzar una classe més dinàmica fent participar als xiquets. 

Acabada apuesta activitat, vam fer un recordatori del temari que haviem donat fins a aquest dia: tipus de mestres,  concepte d’educació, funcions de l’escola,  el curriculum i a continuació vam donar el disseny del currículum que ens ajudarà a fer el projecte final de l'assignatura (la programació globalitzada de classes de dues setmanes):


-El disseny agrupa una acumulació de decisions que donen forma al currículum i a l’acció mateixa; és el pont entre la intenció i l’acció, entre la teoria i la pràctica.
-Dissenya el polític que prescriu el currículum, el fabricant de llibres de text, el centre que realitza un pla i el professorat que dóna forma a la pràctica.


-En el sistema educatiu espanyol existeixen quatre instàncies que decideixen sobre el currículum: L' Administració educativa de l’Estat, El centre educatiu, l' Administració educativa autonòmica i el professorat.

-Al currículum oficial podem distingir tres nivells de concreció:



 -A més, s'ha de tindre en compte que les mestres dissenyen la seua pràctica movent-se en un marc de possibilitats amb cert límits, com:

  • El marc organitzatiu del centrales condicions laborals
  • Les directrius curriculars dels nivells superiors de concrecció
  • La dependència que existisca respecte als materials curriculars i els llibres de text
  • La seua pròpia formació i capacitat per seleccionar, organitzar, i adaptar els continguts
  • L'avaluació i control extern existent.
- S'ha de tindre en compte també la planificació dels continguts, de les activitats d'ensenyament i de les activitats d'avaluació.

Vam començar a aprender també algunas de les tasques i seqüències d’aprenentatge, es a dir, el contingut de la pràctica:



- Com ja sabem  el temps de classe s’ompli bàsicament de tasques escolars i d’esforços per mantenir un cert ordre social dins de l’horari escolar.
-Les tasques escolars (activists d'ensenyament)defineixen què és una classe, un mètode, una forma de fer i de treballar professorat i alumnat.
-Aquestes poden ser les activitats en què s'expressa la pràctica pedagògica.
Per últim, vam aprendre que quan observem en profunditat el currículum, aquest está organizat en les tasques següentes:


Una vegada donada toda aquesta quantitat de teoria, va eixir el tema de l'ensenyament de la lectura. Va ser cuán Carles ens va a preguntar a una quants de la classe que cóm enseña van ensenyar a llegir i el vam comentar a l'aula. El métode d'aprender a llegir que va comentar ell va ser l'anomenat MÉTODE GLOBAL. Que treballa amb pararles recolçant-se en imatges que les identifiquen per a que el xiquet comprenda el concepto desde el principi. 

Per últim, ens va manar llegir  EL CURRICULUM GLOBALIZADO.

Va ser una classe prou teòrica però molt útil per a nosaltres, entretinguda com totes. Ens ha ajudat a organitzar el nostre treball   i sobre tot a aprendre més sobre l'ensenyament.


DIA 2/11/17


La classe va començar quan la nostra companya Laia va parlar de la seua escola, va comentar la situació en la que estrobava. Està indignada perque el seu col·legi es troba caiguent-se a trosos i els xiquets no poden dar classe. A més va comentar que va passar alli els millors moments de la seua vida.

Després, una altra companya va posar una part d'una per·licula anomenada 'FIVE DAYS TO DANCE'.  Dos coreògrafs van per les escoles proposant un ball a tota la classe. Al final es veu cóm tot tipus de persones son capaços de desenvolupar qualsevol tasca, fins I tot, BALLAR! Es queixa perque la dança no es troba al currículum,i te tota la raó perque pot ajudar a desenvolupar als xiquets.

A partit d'ací, vam entrar en matèria parlant sobre el text que va manar llegir la classe anterior 'EL CURRÍCULUM GLOBALIZADO' On s'explica qué es aquest sistema: propón basar-se en les disciplines, però desde una postura similar a lo interdisciplinari. Aprofita les necesitats i les interessos del alumnes, amb la finalitat de generar major participació i pensament crític. La frase que más m'ha cridat va ser la següent: 

Es a dir, l'escola ha de preparar als xiquets de manera que sàpien eixir per sí sols del problemes, de les dudes o incertidumbres. Crec  que aquest mètode és molt útil per a preparar millor las alumnes i no donar-li tot fet. El millor és fer que PENSEN.
A continuació, va continuar explicant el contingut de la práctica: les seqüències: 

-Les seqüències didàctiques és allò rellevant, cóm treballem a classe, i els continguts que treballem.

-A més ens va explicar que segons RATHS una activitat té más valor educatiu que una altra si:


  • Permet als xiquets efectuar eleccions informades i reflexionar sobre les conseqüències de les seues accions.
  • Assigna als estudiants papers actius enlloc de passius.
  • Exigeix als estudiants que indaguen sobre idees.
  • Propicia que els xiquets actuen amb objectes, materials i artefactes reals. 
  • El seu acompliment pot ser realitzat amb èxit per xiquets a diversos nivells d'habilitat. 
  • Exigeix que els estudiants examinen, dins d'un nou context, una idea o un problema actual que ha estat prèviament estudiat.
  • Requereix que els estudiants examinen temes o qüestions que normalment no son analitzats.
  • Propicia que els estudiants i els docents fracasen o encerten.
  • Exigeix que els estudiants repassen els seus esforços inicials.
  • Proporciona als estudiants una possibilitat de compartir amb altres la planificació d'un projecte.
  • Permet l'acolliment dels interessos dels alumnes per a que es comprometen personalment. 
-Una seqüência didàctica és l'estructura de la unitat didàctica, es a dir, el tipus de tasques que faran els alumnes y el professorat. Existeixen diversos tipus:

  • LA MANERA TRADICIONAL D'ENSENYAR.
FUNCIÓ DEL MESTRE-> Explicar clarament i exposar de manera progresiva els seis coneixements, enfocant-se en el aprenentatge de l'alumne.
FUNCIÓ DE L'ESTUDIANT-> L' estudiant és vist com una página en blanc, que s'ha d'omplir. 
L'alumne és el centre de la atenció en la educació tradicional.


  • MODEL TECNOLÓGIC.
FUNCIÓ DEL MESTRE-> Molt pasiva, ja que es basa en una programació realitzada per experts externs, on s'aplica el que en ella s'estableix i no es deten a planificar ni dissenyar les activitats.
Una característica más del rol del maestre en aquest model és el CONDUCTISME, modela la conducta del xiquet amb reforços i premis.

FUNCIÓ DE L'ESTUDIANT-> La posició de l' alumnat en aquest model és pasiva, no existeix ni la iniciativa ni la creativitat per part d'ells, ja que es limiten a realitzar la seqüència d'activitats propostas pel mestre.

  • TREBALL PER PROJECTES DIRIGITS
Els estudiants s'enfronten a un proyecte que han de desenvolupar, però previament ha sigut proposat pel mestre el tema i les pautes a seguir.


  • TREBALL PER PROJECTES.
En aquesta metodologia, l'aprenentatge te la mateixa importància que l'adquisició de habilitats i actituds. És considerat una estrategia d'aprenentatge en el qual els estudiants s'enfronten a un proyecte que han de desenvolupar.

Després de tot això, ens va deixar un temps per a poder pensar sobre el treball que hem de fer y va manar buscar informació sobre el mestre i pedagog  FREINET.
Y ací vam donar per finalitzada la setmana. Una setmana intensa, més que les anteriors, agotadora, però sempre amb ilusió d'aprendre coses noves. El nostre objectiu, al fi i al cap, és ser MESTRES i cal treballar el màxim possible.

UN DIA MÉS ÉS UN DIA MENYS!




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

ENTRADA DESTACADA DE LA SETMANA

DIA INTERNACIONAL DE LES PERSONES AMB DISCAPACITAT

LES NOSTRES ENTRADES