dijous, 26 d’octubre del 2017

QUÈ ÉS EL CURRÍCULUM?


"ME LO EXPLICARON Y LO OLVIDÉ. LO VI Y LO ENTENDÍ. LO HICE Y LO APRENDÍ"

SÈPTIMA SETMANA

   DIA 24/10/2017

I entrem en la sèptima setmana de curs!


Ja res és nou per a nosaltres. A poc a poc, ens hem anat acostumant a la que seria la nostra nova rutina, als nostres companys i també, als nostres professors.. però al que anava. Com cada setmana hui hem tingut classe de didàctica general.



Quan ja tots estàvem en classe, Carles, el nostre professor, ha preguntat que si algú tenia alguna cosa que comptar. Com ja sabeu, tots els dies algú de la classe s'oferix voluntàriament per a comptar alguna cosa que li haja passat o li haja cridat l'atenció. Pot estar relacionada o no amb l'assignatura.
Hui ha sigut el torn de la nostra companya Sandra. Ens ha comptat que aquest matí, mentres mirava Twitter ha vist una imatge que li ha cridat l'atenció. En ella apareixia una pissarra, amb un dibuix, i un professor/a amb un esborrany en la mà.
La imatge anava acompanyada d'una frase que deia algo així com     '' eliminar la creativitat ''. Ella deia que alguns professors únicament es basaven en ensenyar allò que apareixia en el currículum.
Després, ens ha preguntat el que havíem fet durant la setmana d'activitats complementàries en que es duen a terme distintes activitats: tallers, conferències, etc.

Alguns companys han dit que havien anat a la conferència que oferia el departament de psicologia.
Un altre company ha dit que va anar a un taller que s'anomenava Avions de paper.
Ens deia que la papiroflèxia era alguna cosa que estava bé per a fer quan els xiquets estaven avorrits en classe. Però el professor no estava totalment d'acord amb això i ens ha llançat una pregunta per a reflexionar:
VOSALTRES PENSEU QUE LA PAPIROFLÈXIA ÚNICAMENT SERVIX PER A AIXÒ O TÉ MÉS UTILITATS?
Cadascú ha anat dient què era el que podia aportar:
  • Augmentar la creativitat dels alumnes.
  • Una major concentració.
  • Millora de la memòria.
  • La imitació.
  • L'habilitat.
Però amb aquestes cinc coses no era prou, s'ens oblidava la més important que a més, està dins del currículum i és la concepció de l'espai.
La papiroflèxia pot ser molt útil per a organitzar l'espai de classe i Carles, el professor, ens ha comptat que ell la utilitzava com una activitat més i no com una alternativa a l'avorriment.

Doncs.. entrant en matèria, hui tocava explicar què és el currículum.
Per a començar, el professor ens ha fet algunes preguntes. La primera d'elles era: Què és el currículum? Amb les respostes de cadascun hem arribat a diferents maneres de definir-lo:
  • És la guia de coneixements que ha d'aprendre un xiquet o una xiqueta.
  • Són els coneixements que ha d'aprendre un xiquet o una xiqueta en cada una de les etapes escolars.
  • Són els coneixements que han d'aprendre els xiquets però que estan condicionats per la societat en la que vivim.

Després d'aquestes aportacions per part dels companys, el professor ha començat amb l'explicació de la presentació que havia fet per a aquest tema.
Començava amb l'explicació del currículum.
Aquest és un projecte selectiu de cultura social i política perquè com ell deia, no es poden donar tots els coneixements que, en el nostre cas, existixen per al grau de Magisteri. I a més, està influenciat per alguns aspectos administratius com ara el num d'alumnes que hi ha per cada grup.
Ens ha explicat també que hi ha diferents teories sobre el currículum i són les següents:
  • EL CURRÍCULUM COM A SUMA D'EXIGÈNCIES ACADÈMIQUES.
Es pregunta sobre què continguts ha de tindre. A més, hi ha un retorn a lo bàsic, és a dir, les úniques assignatures que servixen són la llengua i les matemàtiques. Les assignatures que fomenten la creativitat com per exemple la música, no tindrien utilitat. I finalment, dins d'aquesta teoria sobre el currículum, hi ha una polémica entre si els continguts han de ser integrats, és a dir, un tema està relacionat amb tots els altres o han de ser disciplinaris.
  • EL CURRÍCULUM COM A BASE D'EXPERIÈNCIES.
El currículum és la suma de les experiències que els alumnes tenen en classe. Dins d'aquesta teoria, l'escola actua com una institució socialitzadora. A més, aquesta concepció del currículum està molt influïda per les condicions ambientals: com estan assentats els xiquets i les xiquetes en classe.
  • LA PERSPECTIVA TECNOLÒGICA.
El currículum el componen les activitats d'aprenentatge planificades i dirijides per l'escola per tal d'aconseguir els objectius educatius, és a dir, la cosa que realment interessa és definir de manera clara els continguts que el xiquet o la xiqueta deuen d'aprendre. Dins d'aquesta teoria, trobem una altra que té molta relació: la teoria de la CAIXA NEGRA per la qual els processos interns no interessen, només la resposta final.
  • EL CURRÍCULUM COM CONFIGURADOR DE LA PRÀCTICA.
En aquesta teoria, el currículum s'antén com una praxi i cal comprendre la relació entre teoria i pràctica i entre societat i educació.

Finalment, el nostre professor ens ha afegit una cosa sobre aquesta teoria: '' Si hi ha una cosa bonica en aquesta professió és que siga creativa, que cada dia pots pensar com vas a fer-ho, però si et limites tots els dies a obrir el llibre per tal página i fer els exercicis, acabaràs odiant-la ''.

Per a acabar amb l'explicació de la presentació hem parlat del currículum oficial i dels tres nivells de concrecció.

Carles, per a asegurar-se de que havíem entés tot, ens va dir que comentàrem amb el company del costat el que ell havia explicat durant tota la classe i si teníem algun dubte, havíem de preguntar després.
I sí, van sorgir dubtes entre alguns companys com: És el mateix el conductisme i la teoria de la caixa negra?, Què significa que darrere de tot currículum hi ha una pràctica filosófica?

I és que, depenent de com tu comprens el currículum estarà condicionat d'una manera o d'un altra.

Finalment, després de respondre a aquestes preguntes, vam parlar cadascun amb el seu grup sobre el treball que hem de presentar.

Tot allò que s'havia explicat en classe tenia relació amb el text El currículum: una reflexión para la práctica que Carles ens va manar llegir.




   DIA 26/10/2017

Quasi per a finalitzar aquesta sèptima setmana hem donat classe de didàctica general.



Com tots el dies en aquesta assignatura algú ens compta alguna cosa interessant i hui, ha sigut el torn de la nostra companya Nuria.

Ha posat un vídeo que s'anomenava: QUERIDO PAPÁ, ALGÚN DÍA ME LLAMARÁN PUTA.


En aquest apareix una xica parlant-li al que será el seu futur pare. Ens compta quines són les veritats a prop de les relacions existents entre xics i xiques en diferents edats: als 14 anys, ja haurà sigut insultada pels xics de la seua classe però als 21, no seria alguna cosa estranya que poguera ser violada.

Després, trobarà l'amor, al seu xic perfecte que prompte deixarà de ser-ho..un dia li pegarà, la insultarà i, pitjor encara, intentarà matar-la.


I... QUINA ÉS LA SOLUCIÓ A AQUEST PROBLEMA TAN PRESENT EN L'ACTUALITAT?

La solució és que cal educar als xiquets en IGUALTAT per a evitar així el maltractament cap a les dones o qualsevol tipus de violència.

Doncs, per a entrar en matèria hem començat treballant el següent:

Las culturas negadas y silenciadas en el currículum.

Aquest text tracta d'una banda, les veus absents en la selecció de la cultura escolar i ací, es fa un anàlisi dels dos tipus de cultura que podem trobar dins d'una escola: la juvenil i la infantil.

D'altra banda, es parla també d'algunes respostes curriculars davant del tractament de la diversitat.

Per a començar, hem parlat de com ha de ser una institució.

La respota és: '' Una institució ha de ser un lloc de reflexió i de reconstrucció dels coneixements. I aquesta, és una condició esencial d'una pedagogia crítica i alliberadora. ''

Després, hem tractat el que són LES VEUS ABSENTS DE LA CULTURA ESCOLAR. Açò és, com explicava Carles, aquells continguts que no apareixen explícitament en el currículum dels alumnes peró.. millor dit, són aquelles cultures de grups minoritaris que no disposen d'estructures importants de poder.

Entre aquestes cultures absents hem tractat les següents:
  • Les cultures de les nacions de l'Estat Espanyol.
  • Les cultures infantils, juvenils i de la gent gran.
  • Les ètnies minoritàries o sense poder.
  • Les sexualitats lesbiana i homosexual.
  • La classe treballadora i el món de les persones pobres.
  • El món rural i mariner.
  • Les persones amb discapacitats o altres capacitats físiques y/o psíquiques.
  • Les veus del tercer món.
TOTS AQUESTS CONTINGUTS NO ELS PODRÍEM TROBAR DINS D'UN CURRÍCULUM.



L'explicació ha seguit amb LES RESPOSTES CURRICULARS A LA DIVERSITAT I LA MARGINACIÓ.

Ha explicat que una política educativa que vulga recuperar aquestes cultures negades o marginades que no apareixen explícitament en els currículums, no pot quedar reduïda només a una sèrie de lliçons.

Peró.. es poden tractar aquestes tècniques i temàtiques en els centres i aules escolars?

La resposta és NO perquè hi ha por de caure en propostes de treball del CURRÍCULUM DE TURISTES:

  • Trivalització.
  • Desconectar.
  • Estereotipant.
  • Tergiversació.
Però hui en dia hi ha moltes persones que han deixat de veure les institucions escolars com llocs per a contrarestar la desigualtat. Per això, les dones, les minories ètniques, els grups de lesbianes i gays, la juventut, etc., denuncien constantment que la seua realitat segueix negant-se i cal que els xiquets puguen comprendre bé quins són els principals problemas de la societat a la que pertanyen.

Per tot això, és precís construir una pedagogia crítica i alliberadora.

Després de l'explicació de tota aquesta presentació hem analitzat alguns llibres dels xiquets de primària i havíem d'apuntar les coses que ens havien cridat l'atenció.

Són les següents:

Apareixen persones amb discapacitats, algunes imatges de pares i mares realitzant funcions de la casa que ens mostra que els dos treballen fent tasques domèstiques i no sols la dona.

I al llibre de matemàtiques hem observat que apareixen coses visuals, és a dir, més objectes que persones perquè s'utilitzen per a aprendre a sumar i a restar.
Però no hi apareixen imatges d'homes amb xiquets, únicament amb dones.

Aquestos són alguns llibres que hem analitzat:



I ací donem la classe per fina1itzada!

Ací vos deixe el vídeo del que hem parlat al principi de l'entrada:


 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

ENTRADA DESTACADA DE LA SETMANA

DIA INTERNACIONAL DE LES PERSONES AMB DISCAPACITAT

LES NOSTRES ENTRADES